Karim heeft van onze vrienden en bekenden het meest nomadische leven geleid. Hij is geboren in het Midden-Oosten (in Mesopotamië zoals hij het zelf het liefst noemt), in een tijd waarin die regio langdurig gekenmerkt werd door chaos en oorlog.
Hij schreef het zelf (in 1999) zo:
“Ik ben geboren en opgegroeid in een periode en een land, waar duisternis en tragedie een barrière vormen voor alle vormen van menselijk welzijn, zowel materieel als spiritueel.
Het enige doeI van de dictatuur van het Baathregime is de vernietiging van humanitaire waarden, spiritualiteit en de natuur.
Onder dit regime leefde ik als een blad in de storm, als losgeslagen schaduw, als een lichaam zonder ziel. In de wanorde van alledag werden mijn gedachten en mijn gevoelens gevormd.
Op de middelbare school ging ik me verdiepen in oosterse en westerse kunst en filosofie en legde ik mijn gedachten vast in woorden en beelden. Daarna, tijdens mijn studie architectuur, had ik het voorrecht kennis te maken met oosterse en westerse filosofen en kunstenaars. Hierdoor werd ik gevormd in een richting die de (schijnbare) tegenstelling wil opheffen tussen twee dimensies: ruimte en tijd, kunst en filosofie, concreet en abstract, lichaam en ziel, zijn en niet-zijn. In de exacte wetenschappen, kunst en religie zocht ik naar multidimensionale universaliteit, want creativiteit ontstaat alleen binnen het universele. De mens beschouw ik als de gecondenseerde drager van deze universele waarden.
Karim zijn wens om in vrijheid en openheid te leven strookte dus niet bepaald met het regime van Saddam Hoessein. Zijn lot bracht hem na zijn studie architectuur, landschapsarchitectuur en kunst aan de Middle East Technical University in Ankara naar Beuningen (bij Nijmegen), waar hij na enige tijd woon- en werkruimte kon huren in het voormalige klooster, waar wij ook woonden en werkten.
Vanaf het moment dat hij ons de eerste keer bezocht (in 1995, samen met Henk Hage), hebben we veel en graag samen gewerkt (in Beuningen, maar ook later op Texel). Zelfs in perioden dat we ver van elkaar vandaan woonden, hebben we altijd contact gehouden en elkaar regelmatig bezocht.
Karim was al voor hij naar Nederland kwam een echte zoeker en hij is altijd blijven zoeken, ook in Turkije, Jordanië, Noorwegen, Frankrijk en andere landen waar hij korte of langere tijd woonde. Zijn zoeken is heel fundamenteel, hij verdiept zich al vele jaren zowel in kosmologie als in de kwantumfysica, de wereld van het heel grote, de macrokosmos, en het heel kleine, de microkosmos. En drukte zijn kennis en betrokkenheid bij deze thema’s uit in een reeks schilderijen.
Karim Muhyaddin, beeldend kunstenaar
We laten Karim zelf weer aan het woord over zijn kunst (in een document t.g.v. zijn eerste tentoonstelling in Nederland in de B-faculteit van de Katholieke Universiteit Nijmegen, 1999) : “Sinds enige tijd houd ik me bezig met het vormgeven van micro- en macrokosmische visuele elementen, die een weerslag zijn van een wereld zonder tragedie, tirannie en tegenstrijdigheid. Zij zijn als een verlichtende en krachtige wegwijzer naar een andere werkelijkheid van liefde, harmonie en sociale rechtvaardigheid, de etherische symbolen van een eeuwige en oneindige zielewereld. Ik gebruik uiteenlopende materialen, zonder begrenzingen of beperkingen, die de ideeën achter mijn werken weerspiegelen. Mijn kleuren hebben eerder een symbolische dan een esthetische functie; zwart voor duisternis, geslotenheid en materie, wit voor het denken en de verlichting, rood voor energie en daadkracht, positief en negatief. Elk van mijn schilderijen is een glimp van het universele en de kristallisatie van een wisselwerking tussen reflectie en inspiratie. Zwarte gaten, ‘dark matter’, quasars, relativiteit, kwantum, ether, chaos, licht, tijd, ruimte, vorm, ziel, geest, waarneming, bewustzijn, supersymmetrie, galactische tijd dimensie spelen daarin hun rol.“
Karim heeft zijn werk vier keer kunnen exposeren in Nederland:
Nijmegen, Katholieke Universiteit, B faculteit (1999)
Westerschouwen, Kunstschouw (2007)
Den Hoorn, Texel, Drijverhuus (2014) (samen met Henk Hage)
Wageningen, The true limpet art gallery (2015)
Naast schilderijen heeft Karim een aantal spannende driedimensionale objecten gemaakt. Zijn fascinatie voor tensegrity leidde tot de koepel van bamboestokken en draad die in de Gelderlander als ‘wereldwonder’ werd beschreven.
Hij maakte van tandenstokers en dun draad een mini-exemplaar, dat lang onze woonkamer heeft versierd.
Voor de Zuidzaal van het Drijverhuus (Den Hoorn, Texel, 2014-2017) heeft hij een zg. abat-jour ontworpen. We hebben dit takkengevaarte samen in elkaar geknutseld en opgehangen. Het was tegelijk Karim’s bijdrage voor de kunstmanifestatie Klifhanger dat jaar. Samen bouwden we ook o.a. zes tafeltjes, die Karim fraai beschilderde.
Karim Muhyaddin, ontwerper
Karim’s hoofdvak op de universiteit was architectuur. Tot zijn spijt heeft hij nooit de kans gekregen als architect zijn brood te verdienen. Zijn diploma werd, zoals dat helaas gebruikelijk is, een niveau lager gewaardeerd, ondanks dat het om een gerenommeerde Amerikaanse universiteit ging waar hij zijn diploma had gehaald.
Gelukkig kon hij wel aan de slag met het ontwerpen van verschillende producten die wij in het kader van Stichting Oase hebben gepubliceerd.
Karim heeft in 2002 en 2003 de vormgeving van Oase verzorgd (helaas nog net in onze zwart-wit periode) en soms ook bij artikelen passende tekeningen en tuinplattegronden gemaakt.
Hij tekende ook de plattegrond van de Oasetuin en ook hierbij kwamen passende kleurrijke tekeningen. Ze zijn door zijn vriend Talal Refit gedigitaliseerd en uitvergroot, zodat ze op het ingangsbord van de Oasetuin pasten.
De grootste klus die hij voor Stichting Oase uitvoerde was het ontwerp van een dertigtal Springzaadcollages en het maken van een bijpassend houten koffertje. Dit inspiratiekoffertje zelf was een uniek product, maar de collages werden in veelvoud geproduceerd en verspreid over vele locaties in binnen- en buitenland. Ze werkten, samen met het boek Vrij Spel voor Natuur en kinderen en de Springzaadwebsite prima als zeer gewaardeerde inspiratiebron voor speelnatuur.
Karim verzorgde voor Stichting Oase een logo en voor Springzaad ook nog de vormgeving van twee infomappen.